Na dobry projekt strony internetowej wpływa wiele czynników, ale są trzy podstawowe rzeczy, o których musi pamiętać każdy projektant stron internetowych. Są to:
1. Estetyka projektu.
2. Intuicyjny interfejs.
3. Właściwe treści.
Ulotka – jak ją zaprojektować, by była przydatna
Idealny projekt strony internetowej to dobrze wyważone wyczucie estetyki, dbałość o wrażenia użytkowników (UX) oraz dobrze skomponowane treści. W tych trzech podstawowych kategoriach mieści się kompletny projekt dobrze zaprojektowanej strony internetowej. Poniżej znajdziesz kilka sugestii w jaki sposób całkowicie profesjonalnie dostosować projekt swojej strony internetowej do tych trzech aspektów, o których pamiętają najlepsi projektanci stron internetowych:
1. Estetyka polega na tym, aby Twoja witryna wyglądała idealnie pod względem koloru i typografii. Każda witryna internetowa przekazuje swoim użytkownikom określony komunikat. Aura serwisu powinna być taka, aby uzupełniać przekaz, jaki stara się przekazać autor bloga lub właściciel serwisu internetowego. Każdy kolor ma swoje przesłanie. Kolory, których używasz w projekcie swojej witryny, powinny pasować do głównej idei jaka kryje się za Twoją obecnością w sieci lub powinna być zgodna z jej tematyką. To jak pakowanie prezentu. Doświadczony projektant opakowań zadba o każdy detal opakowania, jego kolor i styl. Prawdopodobnie zgodzisz się, że wysyłanie jedwabnej koszuli zapakowanej w szarym papierze pakowym może nie być dobrym pomysłem, który zrazi do Ciebie klientów Nie wysyłasz też trufli w kartonie po mleku ze zdjęciem krowy. Po prostu, tym co może przesądzić o Twoim sukcesie jest design opakowania i tym właśnie jest kolorystyka i typografia używana na stronie – jest opakowaniem Twojego produktu czy usługi i musi ono być estetyczne. Jeżeli coś sprzedajesz ważne jest pierwsze wrażenie. Ludzie zwykle nie przeglądają sieci z dużą cierpliwością. Najlepszy projektant stron internetowych przyciągnie uwagę większości użytkowników. Klasyfikacja i zrozumienie gustu Twojej docelowej grupy odbiorców jest również bardzo potrzebne w tym aspekcie. Trudną częścią projektowania stron internetowych w aspekcie estetycznym jest to, że nie można kopiować innych. Możesz wziąć pomysł z innej witryny i ulepszyć go w swoim projekcie, jednakże poleganie wyłącznie na popularnych trendach, stosowanych przez niszowe strony internetowe może nie zapewnić sukcesu.
2. Intuicyjny interfejs. Idealny projekt strony internetowej musi zawierać w sobie dbałość o ergonomię użytkowania i wysoki poziom zadowolenia użytkowników z używania strony. Słaby projekt interfejsu i uciążliwy sposób odnajdywania niezbędnych elementów na stronie to prosta droga do straty potencjalnych klientów i stałych czytelników. Komponenty takie jak formularze, menu, zakładki to tylko niektóre z części interfejsu użytkownika. Projektant stron internetowych również musi zachować ostrożność w tej sekcji. Przypominanie o konieczności wypełnienia długich formularzy zawierających różne szczegóły, które są zbędne dla odwiedzającego Twoją stronę www po raz pierwszy, zostało już dawno odrzucone przez wielu profesjonalistów. Możesz poprosić o kilka ważnych informacji kontaktowych, takich jak imię i nazwisko oraz adres e-mail, aby odwiedzający Twoją stronę www w późniejszym czasie mogli otrzymywać od Ciebie biuletyny z najnowszymi ofertami i kupony rabatowe. Rejestracja na stronie internetowej powinna mieć formę maksymalnie trzech wierszy. Idealny interfejs powinien być łatwy w użyciu dla odwiedzającego i skuteczny jeżeli chodzi o Twoją strategię sprzedaży.
3. Idealnie dopasowane treści na stronie. Ten aspekt nazywa się także projektowaniem informacji. W tej sekcji projektant musi tak zaprojektować witrynę, aby możliwe było wyświetlanie dużej ilość informacji w pakietach, które są łatwe do zrozumienia i szybkie do pobrania. Opowiadanie historii i prezentacja oferty we vlogach stało się ostatnio skutecznym sposobem projektowania treści. Ciekawe i uporządkowane treści napisane lub wyemitowane w przejrzystym języku są bardzo ważne. Język komunikacji powinien być w pełni zrozumiały dla docelowych odbiorców. Przesłanie publikowanych treści powinno być jasne i klarowne. Jeśli oferujesz zniżkę, musisz podać datę jej ważności. Jeżeli tworzysz poradnik koniecznie musi on zawierać cenne informacje, które będą przydatne z praktycznego punktu widzenia. Jeżeli tworzysz promocje określ datę jej końca. Stworzy to poczucie „uciekającej szansy” wśród kupujących, co doprowadzi do natychmiastowego uruchomienia lejka sprzedaży. Przede wszystkim projektując treści pamiętaj, iż muszą być one wkomponowane w ogólny projekt strony, który będzie estetyczny i ergonomiczny. Przeładowanie strony internetowej reklamami może zaburzyć odbiór nawet bardzo wartościowych treści. Jeżeli jesteś blogerem lub prowadzisz serwis tematyczny zastanów się, czy nie lepiej było by poinformować użytkowników, iż ze względu na dbałość o jakość odbioru treści decydujesz się na publikowanie mniejszej ilości reklam, jednakże w tym miejscu możesz prosić o dobrowolne wpłaty na rozwój serwisu.
Podsumowanie
Idealny projekt strony internetowej to dobrze wyważone wyczucie estetyki, dbałość o wrażenia użytkowników (UX) oraz dobrze skomponowane treści. Jeżeli zamierzasz zaprojektować stronę internetową, która podbije serca Twoich odbiorców w pierwszej kolejności musisz stworzyć projekt strony www, który będzie zawierał te trzy elementy. Pamiętaj także, o zasadzie mniej znaczy więcej. Minimalizm w projektowaniu informacji i szaty graficznej często jest kluczem do sukcesu.